Hoe maak je een QR-code in 5 eenvoudige stappen

Hoe maak je een QR-code in 5 eenvoudige stappen

QR-code is een afkorting voor ‘quick response’-code. Het is een vierkant zwart-wit symbool dat wordt gescand met een smartphone of laser om meer te weten te komen over een product of dienst. Deze gecodeerde vierkanten kunnen inhoud, links, kortingsbonnen, evenementdetails en andere informatie bevatten die gebruikers willen zien.
Niet elke QR-code heeft de vorm van een perfect vierkant. Soms hebben ze binnenin unieke patronen, kleuren en logo’s. Je vindt ze in niet-digitale ruimtes zoals direct mail, bewegwijzering, billboards en zelfs tv-programma’s waar je de code op het scherm kunt scannen met je telefoon.
Zowel barcodes als qr code online kunnen worden gescand met een laser of een smartphone, zolang de gebruikte tool de juiste mogelijkheden heeft om verticale en horizontale gegevens te lezen. Hoewel de meeste smartphones QR-codes automatisch scannen, zullen veel smartphones niet zo gemakkelijk barcodes scannen – daar heb je een speciale app voor nodig.

Betekent de opkomst van QR-codes dat traditionele barcodes tot het verleden behoren? Natuurlijk niet. Traditionele streepjescodes zijn nog steeds een veelgebruikte manier voor bedrijven om verpakte consumentengoederen (CPG’s) te identificeren en hun productvoorraad te beheren.

Voorbeeld van streepjescode

Afbeeldingsbron

Voorbeeld QR-code

Afbeeldingsbron

Er zijn echter verschillende verschillen tussen streepjescodes en QR-codes, zowel in hun gebruik als in hun kenmerken. Hieronder staan ​​drie belangrijke verschillen.

QR-codes hebben een andere vorm
Barcodes zijn meestal rechthoekig, wat scanapparatuur vereist om de gegevens van de streepjescode horizontaal te lezen. QR-codes zijn vaak vierkant van vorm en geven hun gegevens verticaal en horizontaal weer.

QR-codes bevatten verschillende gegevens
QR-codes worden vaak anders gebruikt dan barcodes. Barcodes bevatten belangrijke productinformatie op het verkooppunt, zoals de prijs en de naam van de fabrikant. QR-codes bieden meer passieve en immateriële informatie, zoals locatiegegevens en URL’s naar promoties en productbestemmingspagina’s.

QR-codes bevatten meer gegevens
Vanwege de vierkante vorm van een QR-code kan deze veel meer gegevens bevatten in vergelijking met een streepjescode. QR-codes kunnen honderden keren meer versleutelde tekens bevatten dan een streepjescode.

We hebben een beetje geleerd over hoe barcodes en QR-codes verschillen, maar hoe werken QR-codes precies?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *